10 نوامبر 2022 - متاآنالیز اخیر نشان داد که در مورد سولفونیل اوره ها در مقایسه با داروهای جایگزین یک نگرانی ایمنی وجود دارد، اما ممکن است درون این گروه دارویی نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد. محققان اعلام کردند که از بین تمام داروهای گروه سولفونیل اوره، گلیمپراید بهترین ایمنی را دارد. این مطالعه در مجله  BMC Endocrinology Disorders منتشر شد.

هنوز در مورد ایمنی گروه دارویی سولفونیل اوره در درمان دیابت نوع 2 اختلاف نظر وجود دارد. از این رو، محققان یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌ شده، برای مقایسه ی مرگ ‌ومیر ناشی از همه علل و عوارض جانبی قلبی عروقی سولفونیل اوره‌ها و داروهایی با خطر پایین هیپوگلایسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، انجام دادند. آنها با استفاده از کلمات کلیدی پایگاه‌های داده های مطالعاتی  MEDLINE (PubMed, OVID)، Embase، Cochrane Central Register of Controlled Trials، CINAHL، WOS، و Lilacs، را جستجو کردند.

این متاآنالیز شامل کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده سر به سر بود که تا اوت 2015 منتشر شده و شامل کارآزمایی‌هایی بود که سولفونیل اوره‌ها را با گروه کنترل فعال در بزرگسالان 18 ساله و بالاتر با پتانسیل هیپوگلایسمی پایین و مبتلا به دیابت نوع 2 ، مقایسه کرده بودند. متفورمین، مهارکننده‌های دی‌پپتیدیل پپتیداز-4، مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2سدیم-گلوکزو آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون، کلاس‌های دارویی بودند که در این متاآنالیز قرار گرفتند. مرگ و میر ناشی از همه علل نقطه پایانی اولیه بود. عوارض جانبی عمده قلبی(MACE)، حوادث قلبی عروقی و هیپوگلایسمی شدید نقاط پایانی ثانویه بودند.

واجد شرایط بودن مطالعات، برای قرار گرفتن در این متاآنالیز توسط دو مرور کننده بررسی شد، داده ها به طور مستقل استخراج شدند و کیفیت داده ها با هر گونه اختلاف نظر که از طریق بحث حل شد، ارزیابی گردید. خطر سوگیری در مطالعات وارد شده با استفاده از ابزار خطر سوگیری کاکرین برای کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده v2 ارزیابی شد. نسبت شانس کلی پس از ادغام نتایج (ORs)با استفاده از مدل اثرات ثابت برآورد شد.

نتایج:

·         31 مطالعه در تحلیل نهایی با 26204 بیمار قرار گرفتند. از این تعداد 11711 بیمار سولفونیل اوره و 14493 داروی مقایسه ای دریافت می کردند.

·        سولفونیل اوره ها در مقایسه با داروهای با پتانسیل هیپوگلیسمی پایین، شانس بیشتری برای مرگ و میر به هر علت، MACE، انفارکتوس میوکارد (کشنده و غیر کشنده) و هیپوگلایسمی داشتند.

·        آنالیز حساسیت بعدی، تفاوت هایی را در اثر سولفونیل اوره ها نشان داد، با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از گلیپیزید اما نه سایر داروهای این گروه.

متاآنالیز حاضر نگرانی هایی را در مورد ایمنیسولفونیل اورهها در مقایسه با داروهای جایگزین که در تجزیه و تحلیل فعلی بررسی شدند، ایجاد نمود.

برای مطالعه ی بیشتر می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید:

Further reading: Volke V, Katus U, Johannson A, et al. Systematic review and meta-analysis of head-to-head trials comparing sulfonylureas and low hypoglycaemic risk antidiabetic drugs. BMC Endocr Disord. 2022;22(1):251. Published 2022 Oct 19. doi:10.1186/s12902-022-01158-5

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/safety-concerns-for-sulphonylureas-may-increase-all-cause-mortality-101952